Friday, January 6, 2012

Johan Pertandingan Pidato Pendidikan Islam Peringkat Institusi Pengajian Tinggi Serantau 2011 - Teks Pidato



Teks Pidato
Johan Pertandingan Pidato Pendidikan Islam
Peringkat Institusi Pengajian Tinggi Serantau 2011


sempena

Majlis Konvokesyen Pertama
Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan,
Negara Brunei Darussalam


MOHD NAZMI B. JAAFAR
Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam

PERANAN GURU PENDIDIKAN ISLAM

Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Sekalung apresiasi dihulurkan buat peneraju acara, kombinasi respektatif kehakiman teguh saksama, dif-dif kehormat berkarisma seterusnya hadirin, warga dewan yang budiman.

Sesungguhnya, firman-firman Allah yang menggetarkan jiwa dalam al-Quran kitab paling mulia, seawal Nabi Adam a.s diajar agar mengerti dan memahami, Nabi Ibrahim a.s diasuh agar berfikir dan mentafsir, bahkan anjuran “Iqra’, bismirabbikallazihalaq” kepada Nabi Muhammad S.A.W menjelaskan usaha mendidik manusia dan peranan guru tidak pernah ada noktahnya.

Maka, dengarkanlah… hayatilah… cetusan minda kurniaan Allah,
PERANAN GURU PENDIDIKAN ISLAM

Bagi merungkaikan makna peranan guru pendidikan Islam, cukuplah dengan definisi Muhammad Hatta yang menekankan kekuatan ilmu, amal dan peribadi guru berpaksikan al-Quran dan as-Sunnah, menjiwai nilai-nilai siddiq, amanah, tabligh dan fatanah serta menjadi contoh teladan buat anak didiknya. Bahkan, hal ini sejajar dengan hadis Nabi Muhammad S.A.W, “al ulama waratsatul ambiya”.

Justeru, marilah sama-sama kita menilai peranan guru pendidikan Islam sebagai murabbi, mua’lim, muaddib dan mursyid.

Hadirin sekalian,
Pertama, peranan guru Pendidikan Islam sebagai murabbi, iaitu mampu menghubungkaitkan ilmu, sahsiah dan keterampilan dengan ajaran Islam menepati konsep hablumin-Allah.

Sirah nabawiyyah menukilkan, peristiwa Rasullullah S.A.W berdakwah selama 13 tahun untuk menyuburkan benih-benih keimanan, dan kekuatan aqidah bagi menyinari hati-hati umatnya. Sebagai guru murabbi, usaha mengenal Allah S.W.T wajib ditanam kejap dalam sanubari anak didik agar sentiasa mentauhidkan Allah S.W.T yang Maha Esa.

Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Baqarah ayat 21, mafhumnya;

“Wahai manusia, sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu.”

Seruan untuk mengabdikan diri kepada Allah wajib dilaksanakan. Ternyata sekeras-keras Saidina Umar al-Khattab, sifat ihsan Rasulullah S.A.W sebagai murabbi mampu melembutkan hati, mengubah watak jahili kepada peribadi Qur’ani.

Jelas membuktikan guru murabbi mampu membina akal budi, membangun jati diri dan integriti, memacu minda lantas melahirkan insan rabbani.

Hadirin sekalian,
Kedua, peranan guru Pendidikan Islam sebagai mua’lim. Guru ibarat pelita yang membawa cahaya pencerahan ilmu bagi menghijrahkan anak didik daripada gelita kejahilan kepada cahaya keilmuan, daripada kejumudan minda kepada kecerdasan akal, daripada kehinaan kepada kemuliaan agar dapat melahirkan generasi berilmu, cemerlang di dunia dan gemilang di akhirat.

Bahkan, Allah S.W.T mengiktiraf ketinggian martabat golongan berilmu sepertimana dalam surah Al-Mujadalah, ayat 11;

“Allah akan mengangkat kedudukan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat.”

Sebagai mua’lim, guru Pendidikan Islam mestilah memiliki hikmah dalam memberi kefahaman ilmu bahkan guru seumpama ulama yang mengetahui pelbagai ilmu duniawi dan ukhrawi.

Lihatlah pedoman kisah Imam as-Syafie bergurukan Imam Malik dan kisah Buya Hamka bergurukan Syeikh Ibrahim Musa. Semua ini menuntut kepada penerokaan tanpa henti dan penguasaan ilmu dalam diri guru mua’lim agar dapat melahirkan insan bertamadun tinggi.

Hadirin sekalian,
Ketiga, menurut Dr. Sidek Baba dalam karyanya “Tajdid Ilmu dan Pendidikan”, guru Pendidikan Islam perlu berjiwa muaddib, yakni berperanan sebagai pembentuk adab dan akhlak kerana selepas ibu bapa, gurulah contoh terbaik dan “role model” kepada anak didiknya.

Watak guru muaddib sendiri perlu beracuankan khuluqul-Quran Rasullulah S.A.W sejajar dengan firman Allah dalam Surah al-Ahzab, ayat 21;

“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu.”

Lantaran itulah, pendekatan qudwatul hasanah guru-guru Pendidikan Islam telah lama berakar-umbi di pondok-pondok pesantren seluruh Indonesia, dalam sistem madrasah di Singapura dan di maahad-maahad tahfiz Selatan Thailand menepati semangat Resolusi Persidangan Pendidikan Islam Mekah yang pertama tahun 1977. Maka, lahirlah generasi muda berakhlak mulia hasil didikan guru-guru muaddib.

Hadirin sekalian,
Keempat, peranan guru Pendidikan Islam sebagai mursyid, bertanggungjawab memimpin tazkiyyatul ruhiyyah agar sampai kepada Allah menerusi proses tarbiah. Konsep irshad yang lebih menfokuskan konsep kepimpinan Rasulullah S.A.W dalam proses mendidik dan membimbing para sahabat perlu menjadi acuan guru Pendidikan Islam.

Ingatlah pesan Imam al-Ghazali, “jangan bakhil memberikan sokongan ketika mereka benar, tetapi jangan pula ragu-ragu menegur apabila mereka tersilap.”.

Atas dasar inilah, tersematnya prinsip Kecemerlangan Dalam Mengajar dan Belajar menerusi Pelan Strategik Kementerian Pendidikan Negara Brunei Darussalam.

Semua ini mampu meningkatkan potensi dan reputasi guru Pendidikan Islam sebagai pemimpin ummah menjayakan tuntutan bagi mencapai sepertimana dalam firman Allah menerusi surah Saba` ayat 15; “baldatun thoiyyibatun warabbun ghafur”.

Hadirin sekalian
Kesimpulannya, ayuh kita renungkan bersama, peranan guru Pendidikan Islam sebagai murabbi, mua’lim, muaddib dan mursyid. Insya-Allah, daripadanya bakal lahir ilmu yang berkat, amalan yang bermanfaat, sahsiah yang hebat dan pembentukan modal insan yang kuat dalam menghadapi cabaran di dunia dan mencari kebahagian di akhirat


Hasil Nukilan: En. Harmi Mohd Jamil & Sdr. Mohd Nazmi Jaafar

10 comments:

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Saya dapati terlalu ramai yang enggan memperkenalkan diri dengan sebaik-baiknya. Bahkan, ada yang mengekstrak teks-teks pidato saya ini tanpa terlebih dahulu memohon izin saya.

Dengan ini, saya TIDAK MENGIZINKAN sesiapapun mengekstrak apa-apa jua bahan menerusi blog ini jika;
i) PENGENALAN DIRINYA TIDAK LENGKAP,
ii) PENGGUNAAN NAMA TIMANGAN YANG SAMAR.

Sila perkenalkan diri selengkapnya dengan memaparkan NAMA PENUH & NAMA INSTITUSI.

Yakinilah bahawa akan hilang keberkatan dan manfaat ilmu yang diperoleh tanpa izin.

Unknown said...

assalamualaikum.saya nabilah hanim najib dari universiti islam antarabangsa ingin memohon izin untuk memanfaatkan teks tuan. saya dahului dengan ucapan terima kasih.jazakallah khair.

Unknown said...

aassalamualaikum
saya nawal sabaruddin dr UIA.
saya nk mohon jasa baik encik untuk membenarkan saya gunakan teks pidato ni sebagai rujukan bahan pembelajaran

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam, dipersilakan Cik Nabilah & Cik Nawal.

lyana-hp said...

Assalamualaikum...saya Nur Lyana Bt Ridzuan dari Uitm ingin memohon izin dan jasa baik encik membenarkan saya menggunakan teks pidato ini untuk dijadikan sebagai bahan rujukan...terima kasih :)

lyana-hp said...

Assalamualaikum...saya Nur Lyana Bt Ridzuan dari UiTM ingin memohon izin dan jasa baik encik untuk membenarkan saya menggunakan teks pidato ini sebagai bahan rujukan...terima kasih :)

Unknown said...

Assalamualaikum , saya nurul adilah binti mohamad adnan dari sekolah menengah kebangsaan kedawang ingin memohon izin dan kebenaran dari tuan untuk dijadikan teks syarahan ini sebagai panduan dalam pertandingan syarahan saya pada masa akan datang. Dengan segala hormat dan terima kasih saya mohon kebenaran. Semoga tuan sentiasa dalam rahmat-Nya

Unknown said...

Assalamualaikum , saya nurul adilah bt mohamad adnan dari Smk Kedawang , Langkawi ingin memohon keizinan dari tuan untuk dijadikan teks syarahan tuan sebagai panduan dalam pertandingan yang saya sertai nanti. Semoga jasa baik tuan , allah yang membalasnya. Semoga tuan sentiasa dalam limpahan Rahmat-Nya. Syukron

Krakatao said...

Assalamualaikum, saya Muhammad Asrul Haziq Bin Anuar dari ipg kampus pendidikan islam, bangi ingin memohon kizinan daripada tuan untuk membenarkan saya menggunakan teks pidato ini sebagai bahan rujukan. Terima kasih.

kak chaq said...

Assalamualaikum,saya Cikgu Norhasmayati binti Che Me, Guru Madrasah Diniah Islamiah (MADI),Perlis..saya ingin mohon izin menggunakan teks pidato ini untuk menyertai pertandingan pidato