Friday, November 2, 2012

Johan Pertandingan Pidato Sekolah Rendah Karnival Anugerah Seri Asrama Terbilang 2012 Peringkat Negeri Sarawak - Teks Pidato



[Dimohon agar sesiapa sahaja yang berminat mengekstrak teks pidato atau bahan-bahan lain dari blog ini untuk memohon keizinan terlebih dahulu daripada penulis. Sila perkenalkan diri selengkapnya dengan memaparkan nama penuh & nama institusi dan bukannya hanya nama timangan atau pengenalan diri yang samar. Hormatilah hakcipta dan integriti keilmuan. Terima kasih.]


ILMU PELITA HIDUP

Bismillahirrahmannirrahim,
Terima kasih peneraju acara, panel juri teguh saksama dan seluruh warga dewan berkarisma. Assalamualaikum dan salam ceria buat semua.

Hayatilah, sebuah pidato cetusan minda kurniaan Allah.. ILMU PELITA HIDUP.

Hadirin sekalian,
ILMU sebagai PELITA HIDUP bolehlah ditakrifkan sebagai prakarsa membudayakan pemahaman teori dan praktikaliti dalam segenap aspek kehidupan kerana diyakini ilmu mampu menghijrahkan manusia dari gelita kejahilan kepada cahaya kebenaran.

Maka, marilah sama-sama kita menilai potensi ilmu dalam menerangi kehidupan manusia.

Hadirin sekalian,
Hayatilah pragmatik pertama, pembudayaan ilmu meningkatkan darjat manusia.

Kita sedar bahawa ilmu manusia cuma setitis berbanding ilmu Tuhan yang selautan. Namun bezanya darjat manusia, apabila berilmu pasti dipandang mulia.

Menyedari hakikat ini, maka Falsafah Pendidikan Kebangsaan memacu pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang memfokuskan kepada usaha membangunkan modal insan berilmu menerusi proses pendidikan berkualiti.

Natijahnya, menurut laporan agensi Program Pembangunan PBB (UNDP) 2011, kadar literasi rakyat kita mencecah 92.7%, kadar pengangguran menurun 3.1% dan indeks kebolehpasaran graduan pula mencatatkan 88.4%. Angka-angka kejayaan ini membuktikan bahawa dengan menguasai ilmu berguna, untung nasib rakyat dapat dibela sekaligus taraf hidup mereka mampu dijana.

Hadirin sekalian,
Pragmatik kedua, penerokaan ilmu mampu menjana minda bangsa.

Dek kerana budaya ilmulah, rakyat Jepun tidak pernah malu menggunakan kaedah Kanji dan Katagana, maka kita juga mampu melakar kejayaan negara dengan mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa wasilah ilmu.

Bahkan, kerajaan turut berkobar-kobar memperkasakan gerakan budaya membaca. Hasilnya, peningkatan purata 6 buah buku setahun dalam Kajian Profil Membaca Rakyat Malaysia 2008-2011 membuktikan bahawa kita yakin bangsa Malaysia akan berjaya sekiranya ilmu dikongsi bersama, bertitik-tolak dari budaya membaca. Benarlah bahawa, nadi ilmu amalan membaca yang membuka minda bangsa.

Hadirin sekalian,
Pragmatik ketiga, pembudayaan ilmu memantapkan kemandirian bangsa.

Hikayat Melayu pernah menukilkan kepintaran Tun Perak menangkis serangan Siam ke atas Melaka dan kecerdikan Hang Nadim menyelamatkan Singapura dari serangan todak. Bukti jelas bahawa kemandirian sesebuah bangsa banyak bergantung kepada kebijaksanaan golongan ilmuannya.

Lantaran itulah, sistem pendidikan kita kini ditransformasikan. Namakan sahaja, dari pelancaran program i-Think dan Permata Pintar; pemerkasaan pendidikan teknikal dan vokasional; sehinggalah program Brain Gain di peringkat IPT, semuanya bertujuan untuk melahirkan golongan ilmuan berpemikiran kritis dan kreatif sekaligus memberi sumbangan bermakna kepada kesejahteraan negara.

Hadirin sekalian,
Pragmatik keempat, ketinggian ilmu cerminan budi dan sahsiah bangsa terpuji.

Ibnu Khaldun dalam tamsilnya al-Muqaddimah menegaskan bahawa al-insan madani bi al-taba’, manusia sentiasa membina tamadun dengan ilmu dan sahsiahnya. Bahkan pepatah Melayu turut menggesa agar kita mengikut resmi padi, semakin berisi, semakin tunduk.

Lantaran itulah, modal insan berilmu dan berakhlak kini bukan lagi satu pilihan tetapi satu keperluan. Menerusi sistem pendidikan, subjek Sivik dan Kewarganegaraan kita perkasakan, pendidikan agama dan moral kita mantapkan bahkan kempen budi bahasa kita jayakan. Hal ini kerana kita sedar bahawa apalah gunanya ketinggian akal fikir manusia tanpa keluhuran budi bahasa.

Maka hadirin sekalian, bangunlah, siapapun diri anda. Hanya melalui pembudayaan ilmu dalam kehidupan seharian, kita mampu meningkatkan martabat diri, keluarga, masyarakat dan negara. Sesungguhnya benarlah kalam pencipta, kalimah iqra’ menyemarakkan budaya ilmu lantaran ilmu adalah cahaya, pelita hidup manusia. Yakinilah bahawa, ILMU itu PELITA HIDUP.


Disediakan oleh : Ustaz Nazmi b. Jaafar & En. Harmi b. Mohd Jamil
Disampaikan oleh : Sdr. Izan Hakimi (SK Abang Leman, Kabong)
Johan Pertandingan Pidato Sekolah Rendah 
Karnival Anugerah Seri Asrama Terbilang 2012
Peringkat Negeri Sarawak 

Nota: Tahniah kepada adik Izan Hakimi atas kejayaan cemerlang memperoleh keputusan 5A dalam UPSR 2012 yang diumumkan baru-baru ini. Semoga terus sukses!

130 comments:

Anonymous said...

Tahniah!

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Terima kasih atas ucapannya.

Unknown said...

mantap!!!!!
tahniah!!!!!! :)

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Terima kasih Fikri.

Anonymous said...

Kalau tak salah. Ada pertikaian kemenangan murid ini. Dikatakan murid ini bukannya murid menetap di asrama.
Sdgkan asat hanya untuk murid-muid asrama..
Anyway tahniah jg.. Baru je taw sebelum cuti yg lalu

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Salam sejahtera,
Untuk makluman pihak Tuan/Puan, nama murid ini memang ada disenaraikan & didaftarkan untuk menginap di asrama sekolah memandangkan peraturan sekolah mewajibkan semua pelajar Tahun 6 untuk menjadi pelajar asrama.

Tambahan pula, murid ini juga turut terlibat dalam aktiviti Kem Kepimpinan Asrama peringkat negeri yang diadakan di Kapit baru-baru ini dengan mewakili daerah Betong. Maka, tidak timbul soal pelajar ini bukannya murid asrama sedangkan pihak sekolah, PPD dan JPN Sarawak sendiri membenarkan murid ini menyertai program-program asrama seperti ASAT & Kem Kepimpinan.

Usahlah menjadi seperti 'rumah siap, pahat berbunyi', sepatutnya sebagai individu yang bertanggungjawab, sewajarnya pihak Tuan/Puan membuat aduan/bantahan SEBELUM atau SEBAIK SAHAJA tamatnya pertandingan (sebelum diumumkan keputusan) jika pihak Tuan/Puan mempunyai sebarang dakwaan yang berasas.

Masalahnya, bakat-bakat terpendam sepertimana murid-murid sebegini sukar untuk kita cungkil jika niat kita hanya ingin mengejar kemenangan semata-mata dan membuat tuduhan melulu tanpa usul periksa dan tidak pun memikirkan potensi pelajar. Sebagai salah seorang anak jati Sarawak, saya sendiri berasa bertanggungjawab untuk membantu anak bangsa sendiri untuk berjaya dan semestinyalah menerusi cara/prosedur/tatacara yang betul. Budaya tuduh-menuduh dan membuat spekulasi liar sebegini perlulah dihentikan demi kemajuan anak bangsa kita.

Semoga tiada lagi pertikaian terhadap kemenangan & usaha gigih murid ini yang telah bertungkus-lumus menaikkan imej & nama baik sekolah/daerah/negeri. Terima kasih.

Afifah Ahmad said...

minta izin utk gunakan teks pidato ini sbgai latihan pelajar :)

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan Cik Afifah, semoga bermanfaat. Terima kasih.

kumbang malam said...

Assalamualaikum tuan...
Saya Fhazrul Zainor... Seorang pelajar tahun akhir di sebuah institusi pengajian tinggi di selatan Perak... Insha Allah bakal bergelar pendidik seperti tuan satu hari nanti...
Saya suka membaca entri-entri yang tuan kongsikan di dalam blog tuan ini...
Saya dengan rasa rendah diri, memohon kebenaran tuan untuk saya gunakan mana-mana entri dan perkongsian yang terkandung di dalam blog tuan bagi saya kongsikan kepada keluarga, teman dan juga anak didik saya...

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam saudara Fhazrul Zainor,

Terima kasih atas kesudian melapangkan masa membaca entri-entri di blog saya ini. Sekadar perkongsian sedikit ilmu titipan Tuhan kepada saya buat semua yang sudi memanfaatkannya sebaik mungkin.

InsyaAllah, dipersilakanlah untuk saudara menggunakan segala ilmu yang boleh dikongsikan di dalam blog ini. Semoga memperoleh keberkatan & dirahmati Allah Taala.

Terima kasih sekali lagi. Selamat maju jaya!

Unknown said...

salam..mohon utk copy teks pidato sbg latihan pelajar - cg mas

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam w.b.t Cikgu,
Dipersilakan, semoga memperoleh manfaat sebaik-baiknya. Terima kasih.

cikgu ana said...

salam.. mohon share teks ini ye.. utk latihan pelajar sblm pertandingan pidato.. terima kasih

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Salam, dipersilakan Cikgu. Semoga boleh dimanfaatkan sebaik-baiknya. Terima kasih.

ain@ishA said...

Salam......mohon guna teks untuk pertandingan nnti ye.......

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Diharapkan sesiapa sahaja yang ingin menggunakan teks ini untuk memperkenalkan diri sebaik-baiknya agar saya tahu siapakah gerangannya anda. Jika sekadar menggunakan nama timangan/manja atau profil yang tidak jelas, maka saya anggap anda berniat tidak ikhlas untuk menggunakan teks/ilmu yang terkandung di sini. Harap maklum.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Sila contohi saudara Fhazrul Zainor (kumbang malam) dan Cikgu Mas (anggerik rimba) yang memperkenalkan nama sendiri walaupun menggunakan nama blog/profil yang berlainan.

ain@ishA said...

Salam.....maaf kerana tidak mengenalkan diri saya dan tidak menggunakan nama sebenar.nama saya putri ain,saya memohon untuk menggunakan teks ini untuk pertandingan nnti dan sekali lagi saya memohon maaf atas kesilapan saya ini.......

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Baiklah, dipersilakan untuk memanfaatkan teks pidato ini. Terima kasih kerana memperkenalkan diri.

kumbang malam said...

Assalamualaikum Tuan Harni...

Saya mengucapkan terima kasih kepada tuan atas kesudian tuan membenarkan saya menggunakan entri-entri dalam blog tuan untuk saya kongsikan bersama keluarga dan pelajar.

Ya, sejak saya jumpa blog tuan, pelbagai malumat tambahan yang dapat saya guna dan manfaatkan.

Semoga dengan usaha tuan berkongsi pelbagai maklumat selama ini mampu memberi manfaat kepada tuan dan keluarga seterusnya memberi mata tambahan kepada tuan di akhirat kelak.

Moga tuan terus diberi nikmat kesihatan yang baik serta kebahagiaan bersama keluarga di dunia dan akhirat.
Insha Allah.
Allahumma yusahhil alaik.

Terima kasih sekali lagi.
Selamat maju jaya buat tuan juga!
Wassalam.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam,
Terima kasih En. Fhazrul Zainor.

bintang dunia said...

assalamualaikum..nak ambil teks pidato ini untuk digunakan dalam pertandingan nanti,boleh?dan maaf sebab tak perkenalkan diri..

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam,

Maaf, saya TIDAK MEMBENARKAN sesiapa sahaja yang tidak memperkenalkan diri untuk mengekstrak sebarang bahan/maklumat daripada blog ini.

Sebenarnya bukanlah suatu perkara yang sukar untuk memperkenalkan diri anda.

Nota: Untuk @bintang dunia, anda TIDAK DIBENARKAN untuk mengambil/menggunakan teks ini kerana tidak memperkenalkan diri. Harap maklum. Terima kasih.

Unknown said...

Salam cikgu..saya cikgu asmawati seorang guru bm Di serian. saya ingin bertanya adakah tajuk pidato murid sama untuk setiap tahun? macam mana nak share tajuk pidato murid cikgu? saya ingin nak guna untuk melatih murid saya tahun ini

Zarina said...

Salam.. saya cikgu Zarina ingin mohon kebenaran cikgu untuk copy teks di blog cikgu sebagai bahan untuk anak murid saya. Terima kasih.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam Cikgu Zarina. Dipersilakan untuk memanfaatkan teks tersebut. Terima kasih.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam Cikgu Asmawati,
Dipersilakan untuk memanfaatkan sebaik-baiknya teks yang ada di dalam blog ini.
Berkenaan tajuk-tajuk pidato, kebiasaannya tajuk berubah setiap tahun tetapi pengisian temanya tetap sama. Maka, ada kalanya isi-isi pidato yang sama boleh digunakan untuk tajuk-tajuk berlainan tetapi berkaitan.

Terima kasih.

Nur Ain Rahmatullah said...

salam... nak mintak kebnaran untuk share... terima kasih....

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan.

Siti Aisyah Abdul Hamid said...

salam.. mohon share teks ini ye.. utk latihan pelajar .. terima kasih

Siti Aisyah Abdul Hamid said...

salam.. mohon share teks ini ye.. utk latihan pelajar .. terima kasih

Siti Aisyah Abdul Hamid said...

salam..maaf saya tidak memperkenalkan diri..nama saya aisyah...saya ingin meminta kebenaran untuk share teks ini ye.. utk latihan pelajar....terima kasih

Siti Aisyah Abdul Hamid said...

salam..maaf saya tidak memperkenalkan diri..nama saya aisyah...saya ingin meminta kebenaran untuk share teks ini ye.. utk latihan pelajar....terima kasih

Norzamzarina said...

assalam.saya norzamzarina bt mahali guru bahasa melayu sek .ren. agama bersepadu..boleh saya mohon kongsikan teks tuan untuk latihan murid?..terima kasih...

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam @Siti Aisyah & @Norzamzarina, dipersilakan. Semoga boleh dimanfaatkan sebaik-baiknya. Terima kasih.

Unknown said...

asalamualaikum,,saya nur aqilah pelajar tingkatan 4 ingin meminta izin menyalin teks pidato di atas.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam, dipersilakan @nur aqilah. Semoga boleh dimanfaatkan sebaik-baiknya. Terima kasih.

Unknown said...

salam,,saya nur aqilah pelajar tingkatan 4 ingin meminta kebenaran untuk menyalin teks pidato di atas.

kak tyea said...

Mohon gunakan teks utk melatih murid ya...

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Saya dapati terlalu ramai yang enggan memperkenalkan diri dengan sebaik-baiknya. Bahkan, ada yang mengekstrak teks-teks pidato saya ini tanpa terlebih dahulu memohon izin saya.

Dengan ini, saya TIDAK MENGIZINKAN sesiapapun mengekstrak apa-apa jua bahan menerusi blog ini jika;
i) PENGENALAN DIRINYA TIDAK LENGKAP,
ii) PENGGUNAAN NAMA TIMANGAN YANG SAMAR.

Sila perkenalkan diri selengkapnya dengan memaparkan NAMA PENUH & NAMA INSTITUSI.

Yakinilah bahawa akan hilang keberkatan dan manfaat ilmu yang diperoleh tanpa izin.

Unknown said...

Assalam. Saya Mohd afiq dari Pontian. Saya minta izin untuk guna teks pidato tuan bagi pihak ibu saya Badariah bt Harun, seorg guru di SK Parit sulaiman, pontian untuk diguna pakai didalam kelas tahun 6 bahasa melayu. Terima kasih kerana berkongsi teks ini. Moga mendapat kerahmatan dariNya. Terima kasih.. :)

Unknown said...

Assalam. Saya mohd afiq ingin meminta izin utk menggunakan teks pidato bagi pihak ibu saya badariah bt harun, seorang guru di sk parit sulaiman pontian. Diharap tuan.izinkan saya utk menggunakan teks ini utk tujuan pembelajaran di dalam kelas. Ribuan terima kasih

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam @Mohd Afiq, dipersilakan. Semoga boleh dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Terima kasih.

CosCJ said...

saya cosmas jonathan seorang guru bahasa inggeris sekolah rendah. saya ingin memohon kebenaran untuk menggunakan beberapa isi penting dalam teks pidato di atas utk public speaking murid saya.

besarlah harapan saya agar permohonan saya ini diperkenankan.

sekian terima kasih.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Salam sejahtera Cikgu Cosmas, dipersilakan. Semoga boleh dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Selamat maju jaya buat Cikgu & anak didik Cikgu ya.

akmalandwirahitamku said...

Assalammualaikum...sy Cikgu Zurina Hj Mansor dr SK Kledang , Kota Tinggi ..minta izin untuk menggunakan teks pidato ini.

akmalandwirahitamku said...

Assalammualaikum...sy Cikgu Zurina Hj Mansor dr SK Kledang , Kota Tinggi ..minta izin untuk menggunakan teks pidato ini.

akmalandwirahitamku said...

Salam..Saya Cikgu Zurina Binti Hj Mansor ,dr SK Kledang , Kota Tinggi ingin menggunakan teks ini.tq

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam Cikgu Zurina Hj. Mansor, dipersilakan. Semoga boleh dimanfaatkan dengan sebaik mungkin. Terima kasih.

NANI said...

ASSALAMUALAIKUM.........
Mohon izin menggunakan teks ini untuk rujukan dan panduan serta pendedahan kepada murid saya.... terima kasih

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam Cikgu Naniss, dipersilakan. Semoga boleh dimanfaatkan sebaik-baiknya. Terima kasih.

Fawiz Bakri said...

As salam, saya Fawiz Bakri dari UPSI. Mohon izin untuk menggunakan teks pidato ini sebagai rujukan untuk pengajaran dan pembelajaran. Ribuan Terima kasih diucapkan atas kesudian pihak Tuan untuk berkongsi.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan @Muhammad Fawiz.

Merilyn Frost Naneque said...

Salam, Encik Harmi. Saya Jerry. Saya ingin meminta teks ini untuk buku skrap saya. Cikgu yang suruh buat. Tolonglah ya...

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan @Jerry.

munib said...

mohon diguna teks ni cikgu..Munib dari SK Ng Meluan

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan Sdr. Mohamad Munib. Semoga boleh dimanfaatkan sebaik-baiknya.

Merilyn Frost Naneque said...

Hi! Wah...Terima kasih kerana mengizinkan saya mengekstrak teks ini. Cikgu saya suka teks ini. Terima kasih. Kamsahamnida, Mr. Harmi.

Jerry @ idiot jerry

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Sama-sama Sdr. Jerry.

Cikgu Sarimah D20111049928 said...

Mohon izin gunakan teks

Cikgu Sarimah D20111049928 said...

Mohon izin gunakan teks

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan Cikgu Sarimah. Semoga boleh dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.

Rawrypeeps73 said...

Nurul Shahirah
SMKS2

Saya ingin menggunakan teks ini untuk pbs bahasa melayu ban 5 di sekolah. Terima kasih.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan.

Unknown said...

Nazhatul Aina
SK tunku raudzah

izinkan saya share teks pidato ini..saya ingin menggunakan teks ini sebagai panduan untuk pertandingan pidato..terima kasih.

Unknown said...

assalamualikum,

saya nazhatul aina ingin menggunakan teks ini sebagai penduan saya..terima kasih

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam, silakan.

Unknown said...

TERIMA KASIH KERANA MEMBENARKAN SAYA...

Iza said...
This comment has been removed by the author.
Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam Cikgu Mehruniza,
Dipersilakan. Terima kasih.

Unknown said...

saya cikgu INTAN ZAHARIAH dari SK Tanjong Tokong,Pulau Pinang mohon kebenaran menggunakan teks ini..tq;)

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan Cikgu Intan Zaharah. Semoga boleh dimanfaatkan sebaik-baiknya.

Cikgu Ohm said...

mohon izin menggunakan teks ini untuk murid saya
cikgu baharom

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan Cikgu Baharom.

Unknown said...

Awbt. Sy Cikgu Normah Usop dr SJKC Sin Kwang. Izinkan saya share teks pidato cikgu. Tkasih:)

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan Cikgu Normah Usop.

Mijo said...

Salam Cikgu. Saya Nurul Hamizah dari IPG Kampus Tawau, izinkan share teks pidato cikgu. TQ ^^

Unknown said...

Assalamualaikum .

Nama saya aisyah . Izinkan saya untuk mempersembahkan pidato ini semasa pertandingan pidato yang akan diadakan di sekolah saya nanti .

Iza said...

ASSALAM EN. HARMI.. PIDATO-PIDATO TUAN SANGAT BAIK DAN AMAT BERGUNA UNTUK PARA PELAJAR. IZINKAN SAYA (MEHRUNIZA) DARI SK. SULTAN ABU BAKAR 1 UNTUK MENGGUNAKAN HASIL TULISAN TUAN UNTUK KEGUNAAN ANAK-ANAK MURID SAYA DAN UNTUK PENGAJARAN SAYA. SAYA DAHULUI DENGAN UCAPAN TERIMA KASIH ATAS KEIZINAN.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipeersilakan.

Budak Hingusan :') said...

salam saya Nurhasmawaty dari IPG Teknik . . izinkan saya untuk mengabstrak teks pidato ini. . terima kasih tuan,

Budak Hingusan :') said...

salam tuan, saya Nur Hasmawaty dri IPG Teknik . . izinkan saya untuk mengabstrak teks pidato tuan . . jazakallah . :)

Unknown said...

mohon izin untuk menggunakan pidato ini sbg latihan pertandingan murid. jenius joseph dari sk. kolapis beluran

sarahsorfina said...

Assalam.. saya Cikgu Rodziah Osman dr SKTDA minta izin utk menggunakan pidato ini sebagai latihan murid ..tkasih

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya Elias dari Perak ingin membaca dan menyalin semula intro daripada pidato saudara. Keizinan saudara amat saya hargai.

Unknown said...

Norsiah Ibrahim,
Mersing, Johor

Assalamualaikum...izinkan saya guna teks untuk murid saya.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Diizinkan bagi semua yang telah menyatakan dengan jelas & lengkap NAMA PENUH & NAMA INSTITUSI masing-masing.

Bagi yang tidak menyatakan dengan jelas & lengkap NAMA PENUH & NAMA INSTITUSI, saya TIDAK MENGIZINKAN anda untuk menggunakan/mengesktrak mana-mana bahan dalam blog ini bagi mengelakkan daripada disalahgunakan.

Harap maklum.

Saliliran Crew said...

salam abg harmi.
saya Ronald James (FB) memohon kebenaran dan restu dr abg harmi menjadikan teks ini sebagai rujukan utk pertandingan pidato bg anak murid saya. Terima kasi Tuan Harmi.
Jasa baik dikenang

Saliliran Crew said...

Salam abg harmi.
Saya Ronald James (FB) memohon kebenaran dan restu dr abg harmi utk jadikan teks ini sbg rujukan bagi pertandingan pidato anak didik saya. Tq Tuan Harmi. Jasa baik amat dikenang

Saliliran Crew said...

Salam abg harmi.
saya Ronald James (FB) dari SK Baru Jumpa, tenom Sabah memohon izin dan restu dr tuan harmi utk menjadikan teks ini sbg rujukan bg pertandingan pidato murid saya pada masa akan dtg.
T.kasih tn harmi.
jasa dikenang

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Silakan Ronald. Semoga bermanfaat.

Syazwani Syah Dyosoo said...

ASSALAM, Saya Nur Syazwani dari SMK Sultanah Bahiyah, Alor Setar, ingin menggunakan teks ini kerana ia sebahagian drpda homework yg cikgu berikan. Sila izinkan saya menggunakannya. Thanks

Syazwani Syah Dyosoo said...

Assalam, saya Nur Syazwani dari SMK Sultanah Bahiyah, Kedah ingin meminta izin utk menyalin teks ini kerana isinya yg padat. Ini adalah sebahagian daripada homework yg diberikan oleh guru. Harap anda izinkan, terima kasih.

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Dipersilakan Nur Syazwani. Semoga bermanfaat.

Hidayah Rosni said...

Assalamualaikum.. sy cikgu Nurul Hidayah Mohd Rosni dr Sek Rend Agama Tarbiyyah Islamiyyah Tg Rambutan, Perak. Saya mohon izin untuk menyalin teks ini untuk kegunaan persembahan midley hari kanak-kanak murid sek sy.. mohon perkenan.. terima kasih..

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Waalaikumussalam Cikgu Nurul Hidayah,
Dipersilakan, semoga bermanfaat.

LINDAWATI SHRIF No. Matrik : S210153 http://lyn-watie.blogspot.com said...

Assalamualaikum, saya Cikgu Lindawati dari SK Kg Jawa Alor Setar Kedah,mohon keizinan untuk menyalin dan menggunakan teks ini utk anak saya yang akan menyertai pertandingan pidato, saya melihat banyak isi-isi yang padat dan susunan ayat yang amat menarik.Harap mendapat keizinan tuan

Abah MadLee Blogspot said...

Salam tuan...
Minta izin kongsi tuan.....

Abah MadLee Blogspot said...

Salam tuan...
Minta izin kongsi tuan.....

Unknown said...

salam, saya fazuraineh dr skolah mngh kbgsaan kgau II sabah inbgin menyalin teks anda, terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum tuan, saya nur syairah meminta keizinan menyalin pidato ini untuk dijadikan rujukan saya. Saya amat tertarik dengan isi-isi yang terdapat dalam pidato ini. Harap tuan mengizinkannya. Terima kasih.

Unknown said...

salam saya siti nur ayesya bt md fuzi dari mrsm kota putra ingin meminta izin untuk menyalin teks tersebut untuk latihan pelajar sekolah rendah..terima kasih tuan...

Unknown said...

salam. saya siti nur ayesya bt md fuzi ingin memohon izin tuan untuk menggunakan teks tersebut untuk latihan pelajar sekolah rendah..terima kasih tuan...

Unknown said...

salam..siti nur ayesya dr mrsm kota putra mohon share untk latihan sklh rendah...tq tuan

SK TEMPOYANG said...

ssalamualaikum, saya Cikgu Laila dari SKTempoyang K,lipis ,mohon keizinan mengekstrak bahan teks ini utk menyertai pertandingan pidato, saya melihat banyak isi-isi yang padat dan susunan ayat yang amat menarik.Harap mendapat keizinan tuan

Unknown said...

Assalamualaikum dan salam mesra.
Saya Cikgu Hasmah Ismail dari SK Taman Bukit Dahlia, Pasir Gudang, Johor. Saya amat tertarik dgn teks2 pidato yg tuan muatkan dalam blog ini. Izinkan saya untuk berkongsi atas tujuan melatih murid saya utk pertandingan pidato. Moga perkongsian ini mendapat keberkatan dpd Allah. terima kasih

norpakeezah said...

salam.. mohon share teks ini ye.. utk latihan pelajar sblm pertandingan pidato.. terima kasih

norpakeezah said...

salam.. mohon share teks ini ye.. utk latihan pelajar sblm pertandingan pidato.. terima kasih

norriza mohd yasin said...

Assalamualaikum.saya mohon keizinan utk gunakan teks ini bagi murid saya yg akan menyertai pertandingan pidato.tk

Harmi bin Mohammad Jamil said...

Saya hanya mengizinkan mereka yang telah memperkenalkan diri selengkapnya (nama penuh & nama institusi) sahaja untuk mengekstrak apa jua bahan dalam blog ini.

Jika tidak dapat menulis komen di ruangan ini, sila mohon keizinan menerusi sms.

Bagi yang sudah meminta izin & sudah memperkenalkan diri, maka saya izinkan & halalkan segala ilmu yang diperolehi menerusi blog ini. Semoga bermanfaat.

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya Siti Hainizah dari SK KLIA Sepang. Saya mohon jasa baik cikgu untuk jadikan teks pidato ini sbgai rujukan dan diedit utk teks pidato anak saya pd bln Mei ini.

Unknown said...

Maaf kerana nama di atas kurang lengkap. Saya Siti Hainizah Ahmad Supadi. dari SK KLIA Sepang. Mohon jasa baik tuan untk menjadikan teks2 yang ada sbgai bahan rujukan pidato anak saya. Saya dahului dengan ucapan terima kasih.

Unknown said...

Assalamualaikum saya Siti aminah ingin menggunakan teks ini untuk dipertandingkn dlm pertandingan pidato di sekolah

Unknown said...

Assalamualaikum saya Siti aminah ingin menggunakan teks ini untuk dipertandingkn dlm pertandingan pidato di sekolah

Unknown said...

Assalamualaikum saya Siti aminah ingin menggunnakan teks ini dlm pertandingan pidato di sk saya

Eppy Ismail said...

assalamualaikum wbt.

nama saya nur afifah binti ismail. menuntut di unimas. saya mohon izin tuan untuk menggunakan sebahagian nukilan tuan sebagai intipati teks pidato saya. harap dihalalkan dan diizinkan.

terima kasih.

Unknown said...

Assalamualaikum...saya Husna...mohon copy teks pidato tuan sbg bahan rujukan utk pertandingan syarahan di sekolah sy
Terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum..sy Husna drpd murid sklh mngh di klang..mohon copy teks pidato tuan sbg rujukan sy utk pertandingan syarahan di sklh sy

Terima kasih...

Nizam said...

Alhamduluillah! Tahniah cikgu! Mohon perkongsian daripada saya Muhammad Safrinizam bin Ismail - SK Bukit Garam 2, Kinabatangan,Sabah.

Unknown said...

salam Cikgu, Saya cikgu Ozarina othman dari kuching sarawak mohon untuk copy paste teks pidato ini untuk murid saya..

terima kasih cikgu.. TAhniah

Unknown said...

Saya Cikgu Radziah Mohd Sidek dari SMK Seksyen 16 Shah Alam memohon izin menyelam mutiara yang terdapat dalam teks Tuan Harmi. Semoga dikira sebagai sedekah jariah untuk tuan

Unknown said...

Mohon izin dr ckgu utk guna teks ini sbgai rujukan murid ke pertandingan pidato nanti...tq -marlia

Aku seorang hambaNya said...

Assalamualaikum..saya Nurul Husna dr SK Pekan Menumbok..mohon copy teks pidato tuan sebagai rujukan sy utk persediaan murid ke pertandingan pidato tidak lama lagi..

Terima kasih atas perkongsiaan ilmunya..

Idlan Zafran said...

Assalamualaikum. Saya Idlan Zafran, penuntut tahun 6 berminat untuk mengunakan teks ini dalam pertandingan pidato di sekolah saya. Harap diizinkan dan dihalalkan.

Idlan Zafran said...

Assalamualaikum wbt.

Saya Idlan Zafran, pelajar darjah 6 SKJ3, Bangi. Saya mohon izin untuk menggunakan sebahagian teks pidato ini untuk pertandingan pidato. Harap diizinkan dan dihalalkan.

Wassalam.

M.Haz said...

Salam...saya maryam jameelah...mohon untuk menggunakan text pidato ini utk pelajar pra sekolah

Unknown said...

ASLM.
SAYA PN FATRAH DRPD KOLEJ VOK KUALA KANGSAR
MOHON COPY.
TAHNIAH DAN TERIMA KASIH.

Unknown said...

Assalamualaikum, Saya Farah Wahida Abd Rahman dari SK Kg Raja Uda. Mohon keizinan menggunakan teks pidato dalam blog ni sebagai rujukan. Terima kasih banyak.

Anis Najiha said...

Saya Zuraida Ideris dr Sk Sungai Nyior.Mohon menggunakan teks pidato ini sebagai bahan rujukan. T.kasih

Unknown said...

Assalamualaikum, saya masyithoh dari kedah.mohon untuk menjadikan teks pidato sebagai bahan bacaan serta rujukan